We letten op de kilo's!

Vandaag ben ik een maand in Amerika. Raar, want aan de ene kant gaat het vreselijk hard (vier weken is een heleboel, daarnaast zit ik al op 1/3e (!) van mijn totale verblijf in Charlottesville), maar aan de andere kant gaat alles nu zo soepel, dat het echt al lijkt alsof ik hier 3 maanden zit en alsof het nooit anders is geweest.

Zo zaten Ray, Sander en ik ook een beetje te mijmeren afgelopen woensdag aan tafel, genietend van onze dining hall-maaltijd. Hoewel, genieten is een groot woord. Het eten in de dining halls is namelijk best acceptabel. Die nachtmerries die Jamie Oliver wekelijks laat zien, zijn gelukkig niet aan de orde in Charlottesville. Wel is het zo dat hun vaste, dagelijkse aanbod over het algemeen bestaat uit hamburgers, hotdogs, pizza's, hotdogs, nog meer hotdogs, hamburgers, hamburgers, hamburgers, hamburgers en pizza's. Maar je went eraan. Mijn lieve, altijd op de kilootjes lettende tante (ja Dees, jij), maakte zich na mijn vorige blog ernstige zorgen over al dat eten hier in vergelijking met de beweging die wij studenten hier (niet?) krijgen. Nergens voor nodig hoor, niet ongerust zijn! Ik heb hier geen weegschaal (bovendien hebben die Amerikanen zo'n raar meetsysteem met pounds en ounces enzo, daar begrijp ik toch niks van), maar ik ben 100% zeker toch al wel weer wat kilo's kwijt.

HOE DAN?

Allereerst eet ik niet elke dag in de dining hall. Vaak maak ik zelf wat eten klaar, wat dan bestaat uit vlees en groente, door elkaar gemikt in die ene enkele koekenpan die ik heb aangeschaft. Of ik eet een gebakken ei. Die Amerikanen zijn zo dom nog niet, ze hebben hier spuitbussen waarmee je pannen kunt invetten, waardoor je geen boter nodig hebt. Geen grammetje vet zit erin! Superhandig. Ik wil er echt 100 van meenemen terug naar Nederland, al doe je geloof ik echt een jaar met 1 zo'n bus, dus bij nader inzien lijken 70 me wel voldoende.

Daarnaast heeft de dining hall nog meer aanbod dan alleen fastfood. Over dat laatste gesproken, hamburgers e.d. kun je hier zelf samenstellen, dus je kunt het zo slecht en vet maken als je wilt. Mijn grote vriend in de dining hall is echter de salad bar! Elke dag zit ik als een konijn (cavia, hamster, kies je favoriet) te knagen op ijsbergsla, spinazie, wortelen, ui en alles wat mijn grote groene saladevriend nog meer aanbiedt. Ze hebben aan het eind van alle bakken groenvoer een soort dressingbibliotheek met zoveel soorten smaken, dat ik ze na een maand nog steeds niet allemaal ken: ik ben nog lang niet klaar met uittesten dus.

Er is ook een wokhoek. Je moet daar wel 20 minuten wachten op je eten en dat is lang in Amerika. Naast het wokduo (een soort piraat met een vlechtje in zijn baard en de tweelingbroer van Faithless) is de meest spannende hoek, waar we elke keer als eerste heenrennen om te kijken wat ze nu weer aanbieden. Dit is namelijk een hoek waar elke keer een ander Amerikaans gerecht te proeven is (meatloaf, roastbeef) en nog beter: een balie waar ze dagelijks een ander 'wereldgerecht' serveren. Dit staat tussen aanhalingstekens, omdat het echt NOOIT klopt. De eerste keer zag ik 'Beef Stroganoff' op het bordje prijken. Ik helemaal blij, kom ik bij die balie aan, ligt daar een of andere groene prut (voor die niet-kokers onder ons: Beef Stroganoff heeft een roodbruine saus) glazig naar me te staren. De grote topper is nog wel het 'Italiaanse' eten. Ze serveren alles met tomatensaus uit blik en dat noemen ze dan liefkozend Marinarasaus. Mijn grote vriend Rodolfo (Italiaan) lijdt dankzij deze plastic tomatenpuree aan een soort traumatisch stress-syndroom. Arme jongen.

Over bewegen gesproken: ik woon naast de sportschool. HA! Ergens naast wonen in Amerika betekent vijf minuten lopen, maar dat is niks natuurlijk. Ik ben daar dan ook vaak te vinden. Hoewel, zo vaak als mijn strakke lesschema dat toestaat. In ieder geval minstens twee keer per week. Het is hier dagelijks 35 graden en er is overal airconditioning, behalve daar. Fijn. Nevermind, de sportschool is naast de salad bar mijn andere grote, gezonde vriend.

Daarnaast is Charlottesville gezegend met een slecht bussysteem en helaas zijn we allemaal afhankelijk daarvan, aangezien we geen auto hebben. Dit resulteert in VEEL, heel veel lopen. Ik loop me suf hier en mijn conditie is echt meer dan prima op dit moment. Je moet wel. Geen fietsen, geen auto, af en toe een bus. Dan maar een half uur eerder de deur uit en er flink de pas inzetten. Ik heb mijn mooie Virginiarugzak altijd bij me, dus ik zie er elke dag al lopend weer uit als zo'n Pieterpadgeval. Help.

Dus, tante Dees, andere mensen die ongerust waren over mijn gezondheid in het land van vettigheid: ik red me prima hier. Hopelijk zet dat afvallen een beetje door, ik kan al 1 broek de deur uit doen!

Mijn laatste truc is gewoonweg mijn eetlust bederven en ook dat gaat hier makkelijk. Een kwestie van vroeg opstaan en naar Barracks (winkelcentrum) lopen. Dat is een flinke heuvel en met een beetje mazzel loop je in de brandende zon, dus dat is weer goed voor de calorietjes en de natte ruggen (speciaal voor Peer). Eenmaal daar aangekomen om half negens 's ochtends, moet je gewoon even een blik werpen op de file die er al staat bij de McDrive. Dat is genoeg.

Blijven reageren jullie, ik geniet van jullie fantastisch lieve, grappige en bemoedigende reacties.

Reacties

Reacties

carlijn

corn.. hebben ze ook artisjok in de 'salad bar'? hahaa
klinkt goed daar! geniet van je tijd
liefs uit nederland x

Dafne

nee neem er toch maar honderd mee, ik wil er ook een :)

Anne

Volgens mij hoef je er geen 70/100 mee te nemen, want ik meen dat zoiets ook bij mn huisgenoot in de kast staat... ofwel, wij Nederlands zijn ergens in 'n winkel ook geniaal. Nu alleen nog even uitvinden welke... I'll keep you posted ;-)

liesbeth

Ha Coks, hulde! Niet alleen voor je leuke blogs, maar ook voor je gezonde levensstijl. De gemiddelde correspondent in de VS klaagt er altijd over dat hij/zij steevast kilo's zwaarder terugkeert namelijk (pp Erik Mouthaan na, maar we noemen hem bij deze de uitzondering die de regel bevestigt etc) .
Plezier & succes!

Liesbeth

lies ''baas'' peeters

Klinkt leuk Coksie! Ik lees met plezier je avonturen!!
Een spuitbus waarmee je kan bakken? Ik vind het erg verdacht. Weet je zeker dat het geen haarlak is ofzo? Zo niet, dan is het waarschijnlijk net zo chemisch als haarlak. Geeft het licht ?

Froek

Och, wat beschrijf je alles hilarisch :'). Om de tweelingbroer van Faithless moest ik hardop lachen.

Xxx

Merel

Ik ben voor een undercover foto actie van al het eten + de piraat en de broer van Faithless!

de O.M.

Zo, Zo daar in de V.S., dus daar kan je lopen terwijl jij en A'dam alles toch met de tram deed en met de trein naar Ernum! Inderdaad, ik zou van Trijn ook min. 1 u. moeten lopen per dag en bij medische fitness zei men hetzelfde want dan beweegt je alles, maar niet te snel lopen maar allees lekker los laten hangen (soort swingen!).
Over het eten daar: is er ook 'n hollandse keuken? Zo ja, weten de V.S.-ers wat dat zou zijn? Haring, roggebrood, wortels, bloemkolen en natuurlijk piepers a la die Van Gogh. Stel dat voor daar!
En al dat groene voer: ook groen gras? Ik heb dat als O.M. nog nooit geprobeerd, dus als jij nu eens als eerste dat doet dan hoor ik wel of je het bevalt. Of groeit daar geen gras?
Ik denk dat je MO dus 70 spuitbusssen mee terug krijgt, maar weet je zeker dat die min. 70 jaar goed blijven? En zou je dat in ons land, waar je alles zou kunnen krijgen (m.u.v. een wapen zoals in die V.S.) kunnen kopen bij Aldi, AH, Co-op enz. (ken je die namen nog?).
In een van de eerste zinnen van jouw betoog: "gemikt"of bedoel je "gemixed"?
Maar na de eerste paar dagen daar lees ik nu dat je het daar goed bevalt. En wij maar: 16 gr. regen en af en toe een uurtje zon, files, hoewel, hier groeit gras. En: it is very good here in Gold Lion in Low Keppel in Holland.
de O.M.

Sabine

Nou Coks, dat is heel fijn om te horen.
Ik hoop dat je nog te herkennen bent, als je er weer terug bent in ons kikkerlandje, met haar heerlijk (niet dus) weer. 35 graden, wat heerlijk zeg!!
Wat kan ik zeggen behalve dat je lekker moet blijven genieten en ik kijk uit naar jouw volgende blog.

Groet,
Sabine

Tante dees

Zucht er is daar nog hoop voor die amerikanen koks bekeer ze naar de salad bar ga zo door en sport ze kus tante dees

de O.M.

Maar denken die Americanen al in kilogrammen of nog in ounces o.z.i.
Misschien klopt die weegschaal niet.

de O.M.

en nu hoor ik hier (dus in The Gold Lion): the americans (dus niet Americans) denken in blikken, weten echt niet waar melk vandaan komt (toch uit een melkpak menen ze) en dat die slades gewoon op de grond groeien (niet uit uit plastic zak komt, wat zij altijd toch zien). Dus van eten hebben die americanen totaal geen verstand, alleen als het maar meer dan voldoende of overvloedig is (want niemand op deze wereld lijdt toch honger?). Honger lijden denken zij, is eigen schuld.
Gelukkig denken wij Europianen er geheel andrs over en beseffen bij elke hap: ik wel, maar hoeveel anderen niet?

Nelleke en Aloys

We genieten elke keer reuze van je kostelijke observaties!Je bent zeker al gevraagd om vaste columnist te worden.Ik zou het als eindredacteur wel weten.
Alle goeds van ons allemaal.Veel liefs,Nelleke

Susan

Wij hadden ook zo'n wokhoek! Nice! En geniet ook zeker van het warme weer, want hier is het namelijk (met uitzondering van vandaag, kon zowaar op een terrasje zitten vanmiddag) echt kou-houd.
Ga door met je verhalen! :-D Liefs

Niels

Ik wilde natuurlijk ook nog even laten weten dat ik AL je blogjes lees en dat ik het heel leuk vind dat ik straks met deze reactie in je gebonden ding zit ;D
Is het wel wat je er van verwacht had? Je lijkt er in ieder geval van te genieten ;)
Heel toevallig ook nog leuke jongens voor me gespot?

de O.M.

in het AD (niet American D...), maar die Nederlandse krant van vandaag (dus als jullie daar nog slapen (hier 10.00 u) lees ik op pag 6: "een nederlandse kookboekenschrijster heeft veel succes in Brooklyn met haar boek: "Kliekjes niet weggooien, maar weer gebruiken". Dat heeft namelijk niets met armoede te maken die in Amerika heerst (1/6 leeft onder de armoede grens lees in de AD van vandaag), maar SOBER ETEN IS HIP EN IS DE NIEUWE TRENT DAAR!!! Dus al die Americanen bij jou op de campus lopen nog achter en jij bent al de TRENT-SETTER daar!!!
Het zou o.a. komen doot Obama, die "zwarte" die bij velen populair is en niet armoedig meer is en niet dik!
de O.M.

de O.M.

en niet in kilo's denken maar ounce of pounds????
En lopen daar
i.p.v. auto rijden,
daar verander de America
Dat zal America verblijden

Peerheid

Mol! Ik hoop dat de collega van de tweelingbroer van Faithless ook soms 1 woord roept als hij het te druk krijgt achter de balie van de beef stroganoff: PARLEEEE!!

Ciao

tante mieke

Lieve Coks, reuze gezellige verhalen. Die spuitbus staat ook bij ons in de kast in de UK dus Appie zal hem ook wel hebben. Bovendien spuitbussen kunnen lekken in je koffer en hoe moet dat dan met de pas aangeschafte nieuwe garderobe, die je natuurlijk nodig hebt nadat je al die kilootjes eraf hebt gewandeld??? lbs and oz? Wat denk je van 'stone'? Wat zeg je als iemand je vertelt 'that she lost two stone"?
Kijk alweer uit naar je volgende verhaal. Tot in oktober,
knuffel

de O.M.

hier autovrije zondag, (18 sept) dus bijna iedereen op motor, op paard of met paardewagen, of gewoon met de tractor of fiets. En sommigen toch met de auto.
Iets voor op de campus a car-free day every week?

Dorien

Hoooii Corn!!
Wat een ontzettend leuke verhalen elke keer! Ik schiet elke keer in de herbeleving, en ben ook ernstig jaloers want zou graag weer terug willen naar the USA!! haha geniet er nog maar van want de tijd gaat snel!

p.s. ik kon niet van al dat eten afblijven in de dinning hall probeerde alles uit (incl. desserts haha), duss respect!

(tante) Vin

Ha niggie, Geweldig om je belevenissen "mee te kunnen maken"!!! Goed idee om er straks een boekwerk van te maken: wat zal oma smullen.....
Dikke knuf!!!

de O.M.

reagerend op wat de tante van jou mailt: komen er in het boekwerk ook fotos ïn? Dan kan jouw oma er echt van smullen.
Alleen ik weet dat die oma geen internet heeft, dus wel een linkshandig boekwerk!
ooooommmmm

Berit Brink

Hoi Coks!

Heb nog niet eerder gereageerd, maar ik vind je blogs echt hartstikke leuk! :D Heel veel plezier daar verder, en blijf schrijven (als je tijd hebt ;))!

mo

fijn dat je via skype liet zien dat ze ook wijn van druiven hebben en niet alleen met gummi-berensmaak.
Ik verheug me erop om met Mieke naar jou te komen en geniet van het boek dat je me gestuurd hebt, mijn kleine lama ! 'llama, llama misses mama'en dat is wederzijds... xxxxxxxxxxxxxxxxxx-tig

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!