New Orleans: Brad Pitt en piratengraven

Ondertussen zit ik alweer lekker met mijn laptop op schoot op de bank bij Sun in Charlottesville, maar ik had jullie beloofd nog wat te schrijven over mijn avonturen in New Orleans! Beloofd is beloofd en ondanks dat vrijwel niemand het vorige verhaal heeft gelezen (ik ben zeer quasi-gekwetst nu), klim ik toch maar weer in mijn pen om dit verhaal weer op papier te zetten.

Mijn excuses dat er nog geen nieuwe fotoreeks is. Eigenlijk wil ik wachten tot ik de foto's van Katie heb, want die heeft mij echt 1000x op de foto gezet en sommige plaatjes zijn best leuk. Maar Katie reist nu af naar Costa Rica, dus voordat ik die foto's heb ben ik alweer terug in Nederland en zelfs alweer vetrokken naar Rome. Dikke kans dus dat er toch wat foto's online komen binnenkort.

New Orleans is een heerlijke stad, maar het kan naar mijn gevoel niet tippen aan Memphis, waar ik het ene naar het andere WOW gevoel had (korte samenvatting: Mississippi, Graceland, dooie Martin Luther King en Sun Studio en dat allemaal in 1,5 dag). Sander zou maar 1 dag met ons in New Orleans zijn en daarom hadden we onze eerste dag helemaal volgepland. In de ochtend zijn we naar Laura geweest, een plantage nabij Baton Rouge, ten noorden van New Orleans. Ontzettend indrukwekkend om eindelijk op een échte plantage geweest te zijn, waar we een tour kregen en waar we gezien hebben hoe slaven geleefd hebben door de jaren heen. Alle slavenhutten stonden daar nog, volledig intact, net als het huis van de plantagehouder zelf. Het was een fantastische ervaring, zeker omdat de zon lekker scheen en het tropisch warm was. Ik had echt het gevoel in de Cariben te zijn.

Eenmaal terug in New Orleans hebben we een 3-uur durende citytour gemaakt in een grote witte debielenbus (term geleend van mama) met geblindeerde ramen. Onze tourguide kon echt over elk raampje en kozijn van elk gebouw wel iets vertellen en ik werd een beetje wanhopig toen we begonnen in het Medical District, waar meneer ons in detail ging uitleggen in welk gebouw je terechtkon (of erger: voorheen terecht kon --> wie boeit dat nou) mocht je last hebben van ofwel tubercolose of lepra of hangborsten of wat voor enge aandoening dan ook. Het werd er nog beter op toen de guide ons van de ziekenhuizen overbracht naar de begraafplaats. Ik weet niet wat hij met ons van plan was, maar een erg optimistische rit zat er zo te zien niet echt in.

Ik moet toegeven dat de begraafplaats me als een klap in het gezicht raakte, want terwijl we langs alle tombes liepen (New Orleans heeft alleen begraafplaatsen met tombes, niet met stenen) vertelde onze gids doodleuk van 'O ja, dit graf is van een heuse piraat', voordat hij weer verderliep. Twee luttele seconden besteedde hij aan een van de grootste helden uit de Amerikaanse onafhankelijkheidsgeschiedenis. Ik had geen flauw benul dat een van 'mijn' piraten, waar ik meerdere malen over geschreven had, begraven lag op deze plek. Het feit dat de gids en alle Amerikanen die meewaren op de tour totaal geen aandacht aan deze man besteedden, maakte me op een bepaalde manier heel sentimenteel (Frasier Crane moment). We kregen tien minuten om zelf een beetje rond te lopen en ik heb als een soort emotionele Jopie de hele tijd bij m'n piraat gezeten. Goed, de rest van de tour volgde door het prachtige Garden District (villa's!) en de gids was erg gek op celebrities, want hij wist precies welke film waar opgenomen was en waar respectievelijk Brad Pitt, Matthew McConaughey, Sandra Bullock en Nicolas Cage zo nu en dan verbleven. Leuk.

Daarna vetrokken we richting het hoogtepunt van onze tour: the Lower Ninth Ward, waar orkaan Katrina het hardst heeft toegeslagen destijds. Ik moet zeggen dat het er nu serieus redelijk prima uitziet. Ik bedoel, het is een ghetto en ja, daar lijkt het op. Ik ken de verwoestende Katrinabeelden dankzij mijn UvA course over New Orleans uit mijn hoofd en het ziet er na 6 jaar redelijk uit. En dat allemaal dankzij Brad Pitt. Geen grap, zijn huizenproject in New Orleans heeft grotendeels voor het nieuwe uiterlijk van dit gebied gezorgd, niet de overheid, wat best beschamed is. Maar Mozes, ik ben echt vreselijk Brad Pittmoe, want zijn naam werd elke 2 minuten wel genoemd. We zijn even uitgestapt in de ghetto, mochten foto's maken van huizen die er nog wel beschadigd uitzagen en hebben even gecheckt hoe hoog het water in de Mississippi nu is (hoog, maar de Rijn in Arnhem is volgens mij een stuk hoger. Wij hebben alleen uiterwaarden, Amerikanen plaatsen daar huizen neer en dat is gewoon vragen om problemen lijkt mij). Al met al was het interessant, maar ik was meer in shock in Bosnië en Israël dan hier.

Jeetje, alweer een heel verhaal getypt en nog niet eens gepraat over Kerstmis met mijn Australische vrienden, de beroemde Bourbon Street, HET LEKKERE ETEN en het hele irritante reizen met Katie! Onze Duitse vriendin was namelijk vóór de USA nog nooit in het buitenland geweest en zo gedraagt ze zich ook. Sterker nog, ze weet gewoon niets van het leven. Wie brengt er nou haar eigen yoghurt en muesli mee naar een restaurant? Of wie gaat nou bij de McDonalds vragen wat voor type brood je bij je hamburger krijgt? Katie is ook uit haar stapelbed gevallen, heeft de streetcar (tram) in New Orleans ontregeld en heeft ons buiten onze kamer in het hostel gesloten, waardoor de deur moest worden geforceerd. HEEL irritant. Misschien dat ik nog wel een blog aan haar ga wijden, als ik daar ooit tijd voor heb. Het is namelijk best grappig om te lezen lijkt me. Maar geloof me, ik heb echt een paar keer op het punt gestaan flink te gaan uithalen naar haar. Niet gedaan natuurlijk.

Morgen vetrek ik richting New York, om eindelijk mijn vriendinnetjes te zien en Oud en Nieuw te vieren! Hopelijk kan ik daar mijn laatste blog vanuit de USA schrijven! Alvast een gelukkig 2012!

Oh, schrijf op: mocht je ooit in New Orleans zijn, ga naar het WWII museum zoals zij het noemen. Een van de meest prachtige plekken waar ik ooit ben geweest (en dat zijn er veel). FANTASTISCH museum over Amerikanen in de Tweede Wereldoorlog en de voorbereidingen op de bevrijding van Europa. Kon ik er maar wonen. In het museum dus, in Europa woon ik al. Althans, over 10 dagen weer.

Reacties

Reacties

Ingrid

Ik mis een stuk verhaal over het volgende: "Jeetje, alweer een heel verhaal getypt en nog niet eens gepraat over Kerstmis met mijn Australische vrienden, de beroemde Bourbon Street, HET LEKKERE ETEN"

Maar verder weer erg leuk! Moest weer lachen :)
Heel veel plezier in NY en een fijne jaarwisseling!! Liefs Ing

Kim

Ik zit nu in de 12 opweg naar mn werk, een uitgelezen kans om je verhaal te lezen. Klinkt erg gezellig daar en chinezen moet je maar negeren. Behalve Asje, das ook een soort van chinees

Kim

Kim

Nou verdomme, mijn hele verhaal wordt gecensureerd. Wou je nog veel plezier wensen in NY met de meiden, tot snel! X

carlijn

wooow, nog maar 10 dagen!! zit nu lekker op kantoor in wat men vroeger nog kerstvakantie noemde :( thug life, enjoy your holiday corn. new york met oud en nieuw, ja dat lijkt me wel wat !! ga je ook naar die gigantische kerstboom? heeeeeeeeeeeeel erg bedankt voor je leuke kaartje trouwens :D xx

je zusje

liefje, je bent nu in NY!!!! zooo gaaf; heb je al je bagage meegekregen? geniet heel erg daar, shop ze, bezoek alle adresjes uit de Linda, ga naar het Moma en The National Library by Bryan Park dat is echt heel mooi; het is nog steeds een openbare bibliotheek maar met een inrichting van 100 jaar geleden. veel plezier liefie maak er iets heel moois van xxxxxxxxxxxxxxxxxx

Susan

Geniet nog van je laatste daagjes daar! En als je terugbent, moeten we gauw afspreken zodat je al je nog niet vertelde verhalen ook nog kan vertellen. Hopelijk gaat dat lukken tussen al die reisjes van jou door ;-)

Suzie

Wat een verhalen weer!!!! Beetje jammer van de piraat maar gelukkig heb je de verloren tijd weer in kunnen halen. En nu op naar the big apple!!... ga met een goed gevulde portomonee en geniet ervan! Alvast een hele fijne jaarwisselingen toegewenst lieve Coks! Dikke kus x je nichtje

P'heid

...over +/- 40 jaar kan je in NL ook naar een piratengraf toe...

Piet Piraat R.I.P.

Cheers

Kimberley

Hahaha, Kim! Je werkt bij de helpdesk voor een internetprovider, maar moet zelf nog even leren hoe je daadwerkelijk reacties bij een blog plaatst;) Veel plezier in NY dames! Veel foto's maken he!

Miranda

Ik ben nog steeds een stille trouwe lezer hoor, en dat is best bijzonder want normaal volg ik dit soort dingen nooit. Maar Wini in the USA doet me nog steeds gniffelen :-) Laten we weer eens samenkomen met H's bitches!

Niki

Wat een leuke verhalen Coks! Veel plezier nog, (oud en nieuw in New York!!) en ik hoop tot snel!
Dikke knuffel

Erwin

Lekker hoor, oud en nieuw in The City! Heb je al iemand uitgekozen die je om middernacht gaat zoenen? Natuurlijk de belangrijkste traditie in The US of A. Ik heb tot nu toe bijna alle blogs gelezen, maar nog nooit gereageerd, dus bij dezen. Dikke kus en tot ooit!!!

Btw: Van mij mag je Katie wel wurgen. Aan Duitsers hebben we nog nooit wat gehad.

Sabine

Hey Coks,
Zo te lezen heb je alweer heerlijk genoten van Kerstmis enzo! maar och wat zou ik graag in jouw koffer zitten en zo al die mooie plaatsen die aandoet ook bekijken. Maar ja ik zit opgesloten in huiswerk, studeren en werken. Dat maakt niet uit! Vooral blijven genieten nu je er nog bent en ik lees jouw verhalen nog steeds met veel plezier en een brede glimlacht zo niet rollend van het lachen over de vloer. Alvast een indrukwekkende jaarwisseling in NY toegewenst!

de O.M.

Ja, die Amerikanen, studeren die maar civiele techniek in Delft (Holland dus) dan waren er minder waterproblemen toch? Wij Hollanders wisten er alles van vanaf de vijftiende eeuw, dus zij lopen nog 5 eeuwen achter! Ben zeer benieuwd naar de foto's want zoals jiij over de VS schrijft moet het een geweldige land zijn, terwijl ik Amerikanen kende die Europa geweldig vonden. Maar dat was in de tijd van de Old Man (de O.M. dus). Tot donderdag 5 januari 2012.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!