Een epiloog vanuit Rome: Bedankt!

Het is alweer drie weken geleden dat ik terugkeerde naar het Vaderland. Lang ben ik er niet geweest, want ik zit inmiddels alweer bijna twee weken in Rome (na tien daagjes Nederland), waar ik een cursus volg in Romeins erfgoed. Nee, ik heb het zeker niet slecht getroffen.

Een epiloog leek mij wel op zijn plaats. Ik beloof nog steeds de road trip foto's, die zal ik in Nederland gelijk plaatsen en dan kan ik deze blog eindelijk om laten toveren tot een fotoalbum, waar al jullie reacties ook in vereeuwigd zullen zijn. Is dat niet gaaf?

Rome is natuurlijk fantastisch en ik vind het ook HEERLIJK om hier weer te zijn. Naar school gaan betekent dat je Rome anders bekijkt dan als toerist en ik hou ervan. Sterker nog, Italië en haar hoofdstad zijn zo geweldig dat ik waarschijnlijk echt even mijn eigen blogverhalen terug moet lezen om erachter te komen waarom ik ook alweer zo dol was op de USA. Want ja, je went aan dat gekke Amerika en hun cultuur, maar een stad als Rome walst daar als een tornado overheen natuurlijk. Zeker als er hier dagelijks een historicus, archeoloog en kunsthistoricus tot je beschikking staan die je de meest prachtige plekken in deze stad laten zien, inclusief locaties waar geen toerist komt, maar waar grootse (kunst)historische hoogtepunten te bekijken zijn. Nog nooit eerder viel mij op dat Mussolini nog steeds overal te zien is en dat Italianen dat alles behalve erg vinden. Ik heb met Dafne gepresenteerd over het Sint Pietersplein OP het Sint Pietersplein, heb vrienden gesloten met een man in een skelettenpak die dagelijks voor de Engelenburcht staat te poseren voor geld en ik word iedere dag met een stralende 'Buon giorno, Cornelia!' begroet door Fernando, de conciërge hier in het KNIR (Koninklijk Nederlands Instituut Rome). Overigens schrijf ik dit verhaal nu vanuit een geheel lege bibliotheek, aangezien iedereen uit eten is. Twee verdiepingen hoger slaap ik. Ik heb op dit moment zeg maar een hele bieb tot mijn beschikking, vol met boeken over Rome. Is dat niet geweldig? Het is een beetje een Belle en het Beestgevoel. Inclusief laddertje om bij de hoogste planken te kunnen komen (sterker nog, er zijn twee verdiepingen, je moet soms een wenteltrapje gebruiken). Helemaal alleen zijn in deze villa is gaaf.

De eerste week zag ik Rome een beetje als een vervolg op de road trip. Nieuwe bestemming: goh leuk, maar overmorgen moeten we weer weg. Nu ruim 1,5 week later zijn we hier nog steeds en ben ik gewend aan de dagelijkse gang van zaken hier. We hebben we nog een geheel weekend voor de boeg voordat we weer terugmoeten naar Nederland, dus ik kan nog even genieten. De zon schijnt als een malle en ik heb nog geen regendrup gezien. Mijn jas heb ik nog maar 1 keer aangehad en dat was geen succes (WARM!): het weer is hier gewoon perfect.

Het is lekker hier te zijn en het gemis van de Verenigde Staten blijft verdacht genoeg uit. Ik denk dat Rome een fantastische buffer is tussen mijn uitwisseling en het leven weer terug in Nederland. Ik ga nog moeite krijgen met wat ik straks meer ga missen: 5 maanden Amerika of 2 weken Italië. Ai. Nee hoor, ik heb sterk het vermoeden dat de heimwee naar Charlottesville nog wel op komt zetten. Zeker omdat die paar dagen terug in Nederland zo extreem normaal waren: het leek alsof ik nooit was weggeweest en Amerika enkel een droom was. However, mijn eeuwige gepraat over de VS en hoe goed/belachelijk/vreemd/raar/fantastisch/heerlijk het daar wel niet was, bewijst voor mij dat ik er toch echt ben geweest.

Bedankt allemaal voor het volgen van mijn avonturen. Ondanks dat mijn reis nog niet ten einde is heb ik een sterk gevoel dat dit mijn laatste blog zal zijn. Nog één reeksje foto's komt jullie kant op en dan is het schluss. Echt, jullie reacties en support hebben me de laatste maanden heel veel goed gedaan en ik kan jullie daar niet uitgebreid genoeg voor bedanken. Tot snel, of tot op een volgende reis! Want dan zullen jullie me weer volgen, toch?

Als jullie benieuwd zijn naar hoe mijn uiteindelijke reis er nu uit heeft gezien, klik dan even op 'Kaart', rechtsboven in je scherm bij 'Navigatie'.

Bedankt en... tot ooit! xxxxxxxxx

Reacties

Reacties

peettante

Wel blijven schrijven, Coks, daar doe je de wereld een plezier mee.

peettante

En heel erg bedankt voor al je heerlijke verhalen. Ik heb (mee)genoten.

Lisette

Ohh dat stuk over de bieb klinkt heeemels! I want that!

Geniet van je laatste weekend in die prachtige stad!
Enne vanuit adam/arnhem mag je ook blogge hoor haha

Liefs

Dion

Hey Cocks.

Ik heb met veel plezier al je blogs gelezen en het stiekem ook een beetje als voorbereiding voor mijn uitwisseling gebruikt ;-p

We moeten van de zomer maar eens verhalen uitwisselen in het dan, hopelijk, warme Amsterdam, terwijl we in de schaduw zitten van de oude vertrouwde UvA.

Groetjes je lange studiegenootje
(en trouwe bloglezer ;-) )

Sabine

Hey Coks,
Ten eerste welkom terug in Europa en ten tweede geniet er lekker van. Ik heb ontzettend veel genoten van jouw verhalen en ik denk dat dit jouw roeping is, jij hebt een leuk, aantrekkelijk ( kan een schrijfstijl aantrekkelijk zijn?) en humoristische schrijfstijl. Wat mijn heel erg aantrok aan jouw manier van schrijven was het verhalende daarachter, je werd meegenomen op reis. Ook al ben ik nooit geweest op die plaatsen die je bezocht hebt, had ik toch door het lezen van jouw reisverhalen het gevoel dat ik er ook was, daarvoor mijn dank!
Ja zo'n bieb is zeker gaaf en Rome is zeker een mooie stad, waarschijnlijk nog mooier als je Italiaans praat. Trouwens weet je nog wel waar en wat Nederland is, hahaha?
Nou meid geniet nog lekker van jouw weekend in Rome en hou je goed.

xxxx

Angelo

Goed gedaan, pop!

de O.M.

Nou, ik zie hier ook regendrup op dit moment en het is hier ijskoud en veel wind, dus dan maar binnenblijven.
En nu ben ik echt Oude Man (60 +)

Dimitri

Geniet nog even van Rome. Succes met je paper en kom je snel naar Frankfurt als Nederland je weer te klein wordt?

Niels

Niels

Ging mijn reactie nou mis?

In ieder geval:

Niels

Oh hij doet het weer niet...

-HARTJE-

Leuk ook dit voor je boek XD Lafja

de O.M.

en nu is Cokkie weer thuis (ik bedoel in Arnhem, want A'dam??)

carlijn

corn, rome, geniet maar! heb elke dag nog heimwee naar london.. ook na 9 maanden nog !!
haha, en ik stel een volgende trip naar rome voor waarin jij uitleg gaat geven over al die bijzondere plekken! deal? :D

x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!